Het laatste flesje Deet - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van tim lambers - WaarBenJij.nu Het laatste flesje Deet - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van tim lambers - WaarBenJij.nu

Het laatste flesje Deet

Door: Tim Lambers

Blijf op de hoogte en volg tim

21 Maart 2015 | Malawi, Mzuzu

Oké, nu is het genoeg geweest! mede door slecht internet, maar vooral door laksigheid weinig geschreven. Het is inmiddels 17 maart. Ik ben van plan deze week naar Mzuzu te gaan, kijken of dat lukt haha. 5 april vertrek ik alweer uit Lusangazi, je zou dus kunnen zeggen dat het laatste hoofdstuk begint.

De stelling in de inleiding is erg toepasselijk op de situatie op school, waar de studenten nu bezig zijn aan de laatste etappe (toetsweken) naar de twee-wekige vakantie. Ik ben (denk ik, mijn aantekeningen liggen in de wc) vergeten te vermelden dat de school een girls boarding school is, wat inhoud dat de leerlingen hun ouders 3x per jaar zien. Op school heb ik gister voor het eerst EINDELIJK de miroscoop gebruikt. de leerlingen bleken nog nooit een microscoop gebruikt te hebben, en waren erg enthousiast. na dat ieder het uienpreparaat had gezien, moesten ze er zelf één maken. daarna moesten ze eigen bloed/slijm bekijken door de microscoop. Aan het einde een korte uitleg ggeven over de eigenschappen van plantaardige - en dierlijke cellen. tevens de meegekregen jacks getest. Het voetbalteam was heel blij met het nieuwe materiaal, en de coach zo mogelijk nog meer. Om de plaats van een uitwedstrijd te bereiken, moeten de leerlingen soms 10km lopen, bij slecht weer hebben de jacks dus zelfs een tweede functie. de net beschreven activiteiten plus het supervisen tijdens de toetsweken maken dat er zo waar werk is, mooi man! De tijd bij mijn gastgezin is helaas ook eindig. Dit blijkt wel uit de verhalen 's avonds aan tafel, waar we voorzichtig begonnen zijn met terugblikken (op een positive manier), of uit de vraag van Rose Mary of ik niet nog een maand kan blijven. De tijd bij mijn gastgezin is niet het enige eindige hier. de vrouw van de headteacher van de primary school is zondagnacht plotseling overleden. zo als je begrijpt brngt dat ongelooflijk veel verdriet met zich mee. Ondanks deze verdrietige noot wil ik een positieve draai geven aan dit verhaal. dat gaat lukken met één enkel feit: Mijn moeder komt hier heen! 27 maart pik ik haar op waarna we overnachten in Lilongwe. met de ochtendbus naar Lusangazi, om daar tot 5 april te verblijven. Om de tussentijd op te vullen heb ik al het nodige gepland. inmiddels weet ik echter dat plannen hier niet zo veel betekent, dus we zullen zien. wat wel vaststaat is dat we 5 april met Rose Mary en Martin naar hun homevillages gaan, om hun familie te bezoeken. ze schijnen daar nog nooit één Europeaan gezien te hebben, laat staan twee tegelijk. Er schijnen wél heel veel muskieten te zitten, dus het is maar goed dat mamma 2x 23 kg mee mag ( = 1 tas kleren en 1 tas deet). Na overnacht te hebben in beide dorpen keren wij de 7e april terug in Lilongwe. de 8e april is het dan einde malawi. De principal heeft mijn vertrek ook al aangekondigd. waar ik anders liters tranen oogst geven de studentes nu geen kick. het laat ze even onbewogen als mijn avances om éém brommers te kieken. ik hoor je denken: 'hoe kan dat nou?' die vraag spookte ook rond in mijn hoofd, tot mij vandaag iets ter ore kwam. de zusters hebben de studenten verteld dat ik een vriendin heb in NL. Tja, slechts als God het wil, kan Adam zijn appelen gebruiken, ofzo.

Is dit dan ook het einde van mijn periode in Afrika? nee. 8 april ruilen mam en ik Lilongwe voor Lusaka, vanwaar wij de 9e vertrekken naar Livingstone. na de Victoria Valls gezien te hebben vertrekken wij naar Johannesburg, waar mamma de 14e terugvliegt naar Amsterdam. ik blijf met nog zo'n drie maanden Zuid-Afrika in het vooruitzicht!

't Kon minder,

Tim

nota bene:

- de mircoscoop en de jacks zijn gedoneerd aan Padre Pio Secundary School door het Zernike College. ik kan uitvoerig schrijven over de meerwaarde van de donaties, maar ik denk dat de foto's genoeg zeggen.
- ik weet niet of ik door ga met schrijven als ik in Z-A ben aanbeland, omdat het contrast tussen het leven hier en het reiyen daar heel groot is. een grote gift in valuta of natura van mijn lezers kan mij er toe bewegen door te gaan.
- voor de niewsgierigen onder ons een beknopte planning:
na plusminus 5 dagen Johannesburg vertrek ik naar de Drakensberg om een paar dagen te hiken. dan door naar Durban, waar ik denk ik een surfboard koop. vanaf Durban ga ik langs de kust naar Kaapstad, vanwaar ik na ongeveer een week terugkeer naar Nederland! al met al verwacht ik ergens in Juli terug te zijn.
- Ontzettend bedankt voor de reacties. leuk om te lezen!

  • 21 Maart 2015 - 13:47

    Janine:

    Hej hej Tim,

    Wat weer een belevenissen...
    Elke dag is weer anders.
    Ook helaas, horen daar nare dingen bij.
    Maar wat ontzettend gaaf dat je mams over komt!
    Ga lekker genieten met elkaar en samen de belevenissen AAN :-)
    Tim, Heb nog een goede tijd daar!
    Topper!

    Groeten;

    Janine
    Haren(gn)

  • 21 Maart 2015 - 22:10

    Hetty :

    Erg leuk om je blog te lezen. Je hebt een leuke schrijfstijl. Jammer dat je het niet een beetje 'drukker' hebt.
    Veel plezier samen met je moeder. Een goede reis samen en veel plezier.

  • 28 Maart 2015 - 16:36

    Michael:

    Leuk dat je moeder komt, ik denk dat je daar weer wat energie uit kunt halen. Veel plezier alvast in Zuid-Afrika en als je er toch bent, je kunt ook een kijkje nemen bij Robbeneiland, zeer indrukwekkend waarschijnlijk. Oh ja, en de Tafelberg natuurlijk. Ach, waarschijnlijk zijn er veel mooiere (niet commercieel uitgebuite) plekken te vinden.

    Ik hoop dat je nog een fijne tijd tegemoet gaat en doe voorzichtig Timmie, vermijd obscure figuren en stap niet bij vreemde mensen in de auto ;)

    Ek et jou lief

  • 28 Maart 2015 - 16:36

    Michael:

    Leuk dat je moeder komt, ik denk dat je daar weer wat energie uit kunt halen. Veel plezier alvast in Zuid-Afrika en als je er toch bent, je kunt ook een kijkje nemen bij Robbeneiland, zeer indrukwekkend waarschijnlijk. Oh ja, en de Tafelberg natuurlijk. Ach, waarschijnlijk zijn er veel mooiere (niet commercieel uitgebuite) plekken te vinden.

    Ik hoop dat je nog een fijne tijd tegemoet gaat en doe voorzichtig Timmie, vermijd obscure figuren en stap niet bij vreemde mensen in de auto ;)

    Ek et jou lief

  • 28 Maart 2015 - 16:37

    Michael:

    Leuk dat je moeder komt, ik denk dat je daar weer wat energie uit kunt halen. Veel plezier alvast in Zuid-Afrika en als je er toch bent, je kunt ook een kijkje nemen bij Robbeneiland, zeer indrukwekkend waarschijnlijk. Oh ja, en de Tafelberg natuurlijk. Ach, waarschijnlijk zijn er veel mooiere (niet commercieel uitgebuite) plekken te vinden.

    Ik hoop dat je nog een fijne tijd tegemoet gaat en doe voorzichtig Timmie, vermijd obscure figuren en stap niet bij vreemde mensen in de auto ;)

    Ek et jou lief

  • 28 Maart 2015 - 16:37

    Michael:

    Leuk dat je moeder komt, ik denk dat je daar weer wat energie uit kunt halen. Veel plezier alvast in Zuid-Afrika en als je er toch bent, je kunt ook een kijkje nemen bij Robbeneiland, zeer indrukwekkend waarschijnlijk. Oh ja, en de Tafelberg natuurlijk. Ach, waarschijnlijk zijn er veel mooiere (niet commercieel uitgebuite) plekken te vinden.

    Ik hoop dat je nog een fijne tijd tegemoet gaat en doe voorzichtig Timmie, vermijd obscure figuren en stap niet bij vreemde mensen in de auto ;)

    Ek et jou lief

  • 10 April 2015 - 08:55

    Alien:

    Hallo Tim,

    Met een brok in mijn keel lees ik je mooie verslagen. Ontzettend mooi om te horen dat je ruim 2 weken van deze prachtige reis kunt delen met je lieve moeder.
    Geniet van alle mooie dingen die op je pad komen en nog van de komende dagen samen met je moeder. Geef haar een dikke knuffel van mij.

    Groetjes,
    Alien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Mzuzu

tim

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 7215

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: