Trek - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van tim lambers - WaarBenJij.nu Trek - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van tim lambers - WaarBenJij.nu

Trek

Door: Tim Lambers

Blijf op de hoogte en volg tim

25 April 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

edit: zo als beschreven in de inleiding ga ik proberen de periode na mariannes vertrek op twee manieren te beschrijven; de ene beschrijft johannesburg, de andere mijn ervaringen als backpacker.


Ik heb grote trek na zo'n lange trip. Net als de vrienden van mijn voorouders na hun reis naar Johannesburg. Maar na een grote maaltijd is mijn honger niet gestild. Nu, twee weken later, rommelt het nog steeds. Ik word onrustig, ook mijn Trek moet stoppen in Jozi. Met nog slechts een dag te gaan blader ik door mijn kladversie. Plots besef ik waar mijn grote trek vandaan komt. Het is trek om mijn klad te herschrijven, om deze twee weken van twee kanten te belichten. Maar bovenal is het de Trek om Johannesburg op de kaart te zetten. Na dit gelezen te hebben, gaat jullie ook trek naar Jo'burg!

Johannesburg leeft. Down Town is heerlijk druk en ongelooflijk hectisch. Public transport zit overvol, en of het nou straatverkopers, de band in Soccer City, of de bedrijvigheid rond Park Station is, de stad beweegt. Daar komt bij dat de inwoners trots zijn op hun stad en bovendien erg ambitieus. In mijn korte verblijf heb ik een toekomstige hostelbaas, een beauty producer en een rapper ontmoet, die op dit moment in de supermarkt werken. Er zijn heel veel jonge, lachende of zelfs zingende mensen op straat, wat een energiek beeld geeft aan een stad. Los van de vibrance is er ook heel veel te zien. Laat ik de momumenten/gebouwen waar ik geweest ben beschrijven. Park Station: een ontzettend hectische plek Down Town vanwaar minitaxis in alle windrichtingen vertrekken. Melville (wijk): een rijkere buurt met een relaxte sfeer, een prima mall en een gezellige strip. Sandton en Rosebank (wijken) : erg luxe malls, van Sandton mall wordt gezegd dat het kan concurreren met elke mall in de US, wat door mijn Amerikaanse reisgenoot wordt bevestigd. Soweto (wijk): Dit is echt interessant. Soweto is de township waar de opstand tegen de apartheid begon, en het is tevens de plaats waar Nelson Mandela's huis staat. Met zijn 4 miljoen inwoners schijnt Soweto de grootste township van Afrika. Ik ben naar Mandela's huis op Vilakazi str. Geweest, en dat is een erg indrukwekkende ervaring. Ik ben verder niet meer naar een momument geweest, er is echter overvloed aan historie op deze plek. Ik zeg must go. Apartheid Museum: voor dit museum zou ik eigenlijk een eigen verhaal moeten maken. Echt ontzettend indrukwekkend. Het museum neemt je op chronologische wijze mee in de Struggle door middel van audio – en videofragmenten, foto's, krantenknipsels, en legertanks. Mocht dit voor 0.01% in je reisplan passen, twijfel dan niet om het poortje met 'blankies' of 'non-blankies' te passeren ( het museum verstrekt nu gelukkig random toegangsbewijzen die aan welk poortje je door moet gaan.) ondanks alle hectiek en de pikante historie, vindt je in Jo'burg een relaxte sfeer. Niet overal, maar in Melville, Rosebank en ook in Soweto was vriendelijkheid troef. Als je hulp nodig hebt, zijn locals geneigd je te helpen, je hun stad te laten zien. Elke cultuur, nationaliteit en ras leeft samen, dus je valt niet zo op als je arm, rijk, blank of zwart bent. Het gaat er veel meer om hoe je je gedraagt. Het lijkt als of het makkelijker is om een eerlijke indruk van jezelf te geven. Daar komt bij dat veel personages/karaktertrekkem geaccepteerd worden. Gierigheid doet het hier niet goed, maar niemand lijkt hier iets tegen homosexualiteit te hebben. Zo was ik in een bar, en zag ik jongens gekleed als meisjes en zo dansten ze ook, maar ja wat weet ik van Afrikaanse dansmoves. Na een tijdje zag ik de jongens met elkaar dansen en zoenen. Toch weet ik zeker dat ik niet in een gaybar was...
Jozi is dus een stad met veel bezienswaardigheden, een enorm indrukwekkende historie en een heel chille sfeer. Wie die conclusie leest weet: Johannesburg is een must go!

't Kon minder,

Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

tim

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 7213

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: